reklama

?Komentuj. Nie obrażaj.? Wspieramy akcję

Opublikowano: 07 sierpień 2012, 16:54 Kategoria Aktualności
IABkomentuj
Ten artykuł przeczytasz w 2 - 4 min.

Branża internetowa uruchomiła akcję społeczną poświęconą kulturze obecności w sieci. Dzięki internetowi możemy swobodnie wypowiadać swoje zdanie i uczestniczyć w wielu dyskusjach, ale anonimowość w sieci niestety sprzyja też zwyczajnemu ?obrzucaniu się błotem". Ponieważ spotykamy się z tym także na naszym lokalnym podwórku portal WirtualnyGarwolin.pl został oficjalnie medium wspierającym akcję ?Komentuj. Nie obrażaj?.

Media społecznościowe, blogi, serwisy informacyjne, fora ? wszystkie te platformy umożliwiają nam wymianę opinii, wyrażanie swojego zdania, poszerzanie zainteresowań oraz poznawanie nowych ludzi. Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska wraz z firmami członkowskimi przygotował akcję ?Komentuj. Nie obrażaj.?, której celem jest podniesienie poziomu kultury wypowiedzi w Internecie. Pierwszym celem przedsięwzięcia było opracowanie badania diagnozującego stan dyskusji w polskiej Sieci. Drugim założeniem projektu jest promowanie kulturalnego zachowywania się w wirtualnym świecie. Pomysłodawcą akcji jest Onet.

Projekt jest wspierany przez największe media działające w polskim internecie, zrzeszone w IAB Polska. Akcja ma również swoją stronę dedykowaną http://www.komentujnieobrazaj.pl

reklama


? Chcemy, aby stworzona przez nas akcja była platformą służącą do promowania wartości związanych z kulturalną komunikacją w internecie oraz zaprezentowania kodeksu kulturalnego komentowania: Komentuj ? Reaguj ? Bądź Sobą. Planujemy także, aby serwis był narzędziem ułatwiającym internautom zgłaszanie pojawiających się w Sieci obraźliwych treści ? dzięki temu sami użytkownicy będą mogli zadbać o kulturę wypowiedzi w wirtualnym świecie ? powiedział Piotr Kowalczyk, Prezes IAB Polska

Serwis www.komentujnieobrazaj.pl jest także miejscem, gdzie przedstawiono wyniki przeprowadzonego przez IAB Polska badania dotyczącego kultury wypowiedzi w Internecie. Z badania wynika, że komentarze przyjęte ogólnie za obraźliwe stanowią około 1 procenta wszystkich komentarzy.

? IAB Polska ze wsparciem naukowym oraz kluczowych podmiotów branży online zrealizowało projekt badawczy, który miał na celu kwantyfikację poziomu kultury wypowiedzi w internecie. Analiza wyników pokazuje, że poziom niekulturalnych wypowiedzi w sieci jest znikomy, jednak ma bardzo duży wpływ na postrzeganie medium ? powiedział Paweł Kolenda, manager ds. badań w IAB Polska, koordynator projektu.

Link do raportu z badania "Internetowa Kultura Obrażania": http://komentujnieobrazaj.pl/media/KOraport.pdf

? Internet jest dokładnym odzwierciedleniem przekroju społecznego. To, jak zachowujemy się na co dzień w kontaktach z rodziną, przyjaciółmi, współpracownikami, ale również na w centrum handlowy, na ulicy oraz za kierownicą ? ma także decydujący wpływ na to jak wygląda nasza aktywność w internecie ? powiedział Jarosław Sobolewski, dyrektor generalny IAB Polska.

Tak, jak w realnym świecie, tak i w Sieci ? występują ludzie wykształceni, posługujący się językiem poetów, ale także osoby słabiej wykształcone. Zarówno jednej, jak i drugiej grupie zdarza się wypowiadać dosadnie o pewnych, zwłaszcza drażliwych kwestiach związanych z życiem społecznym, polityką czy kwestiami światopoglądowymi. Wyniki badania jednak pokazują, obraźliwe posty choć widoczne są marginesem w ogóle komunikacji w sieci. ? dodał Sobolewski.

Pomysłodawcą projektu ?Komentuj. Nie obrażaj.? jest Onet, będący członkiem zwyczajnym IAB Polska.

? Internet to dziś przestrzeń masowej komunikacji. Pojawiające się w niej komentarze mają bardzo istotny wpływ na wizerunek mediów internetowych, dlatego naszą intencją, jako pomysłodawców akcji, jest zachęcenie ludzi do zwracania uwagi na kulturę wypowiedzi w sieci oraz do pro-społecznej aktywności w zakresie reagowania na wulgarne, obraźliwe i napastliwe komentarze. Szanujemy wolność wypowiedzi, ale tez czujemy się odpowiedzialni społecznie za kształtowanie środowiska nowych mediów i całej przestrzeni on-line?owej ? mówi Paweł Klimiuk, rzecznik Onetu.

? Rozwój idei Web2.0, która promuje tworzenie serwisów i technologii umożliwiających swobodne wypowiadanie się i publikowanie treści każdemu użytkownikowi Sieci spowodował, że internet stał się miejscem nie tylko kontaktów interpersonalnych oraz biernego konsumowania informacji zredagowanych wcześniej przez wyspecjalizowanych profesjonalistów ? powiedział dr Krzysztof Krejtz, współautor i redaktor badania ?Kultura obrażania?.

? Obraz, jaki wyłania się z przeprowadzonych przez nas badań wyraźnie ukazuje zjawisko "kultury obrażania" w internecie jako istniejące realnie, ale o dziwo, w o wiele mniejszym wymiarze niż się spodziewaliśmy ? dodał dr Krejtz.

Uczestnicy akcji:

? Onet (pomysłodawca serwisu)

? SociAll, Agora SA

? Wirtualna Polska

? o2

? Marquard Media Polska

? GG Network

? Interia.pl

? NK

? ARBOinteractive

? TVN

? Polskapresse

? TVP.pl

Akcję wspiera między innymi WirtualnyGarwolin.pl

Patronem honorowym akcji zostało Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.


Dodaj komentarz

Dodaj komentarz
reklama
reklama

TOP

reklama