reklama

Jak firmy w dobie kryzysu mogą rozwinąć skrzydła?

Opublikowano: 12 listopad 2011, 10:11 Kategoria Rozmaitości
Ten artykuł przeczytasz w 2 - 4 min.

Dziś w dobie kryzysu trudniej jest firmom działać i utrzymać swoją pozycję. Wzrasta konkurencja a Klienci w miarę jak zmienia się ich sytuacja stawiają nowe wymagania.

Ktoś zapyta, ?kogo w tych czasach stać na własny biznes i jak to zrobić, aby zaistnieć na rynku i rozwinąć skrzydła?. Inny przykład, ?prowadzę firmę od 20 lat i pierwszy raz jestem w tak trudnym momencie. Od jakiegoś czasu zauważam, że spada liczba klientów, zamówień, przychodów?.

 

reklama


Zastanawiamy się, czy jest jakiś cudowny środek, który pomógłby nam pokonać te wszystkie przeszkody i wznieść się na szczyty. Takich rozwiązań jest wiele, ale dziś chciałabym się skupić na jednym z nich ? sile marki: inaczej, wizerunku, logotypie, symbolu graficznym firmy. Zanim rozwinę ten temat, jestem ciekawa ilu z Państwa, zakładając swoją firmę, myślało o jej tożsamości, charakterze, skojarzeniach, jakie mają klienci kontaktujący się z taką firmą jak Wasza.

 

Często to są sprawy kompletnie pomijane, bo górę nad nimi biorą formalności, wpisy, odpisy i w efekcie, zapominamy co tworzymy i dla kogo.

Budowanie marki zaczyna się wraz z określeniem jej głównych atrybutów. Trzeba dobrze sprecyzować potrzeby klientów i ich rozumienie marki. Jej siła zależy od kilku czynników: dominacji (wpływ, jaki wywiera na rynek), elastyczności (rozszerzanie zakresu marki), zasięgu (rozumiany jako rozpiętość w latach, rodzaju konsumenta i odzew międzynarodowy) oraz lojalności (stopień wierności, zaufania, jaki łączy klientów i markę).

Chcąc kreować, utrwalać w umysłach konsumentów fakt istnienia oraz pozytywny wizerunek konkretnej marki, trzeba cały czas budować jej świadomość i pozycję, bowiem tożsamość i wizerunek są kluczowymi pojęciami związanymi z pozycjonowaniem.

Dlaczego marka jest tak ważna? Otóż, dlatego, że wybieramy produkty na podstawie wartości postrzeganej, a nie rzeczywistej. Jako przykład możemy podać gwiazdę mediów, która jeździ Astonem Martinem, a nie ? powiedzmy - Skodą. A przecież to Skoda zdobywa regularnie tytuł samochodu roku w wielu europejskich krajach i to ona jest zdecydowanie oszczędna i znacznie tańsza. Z logicznego punktu widzenia Skoda jest wyborem oczywistym, z punktu widzenia sprzedaży decydujące znaczenie okazuje się mieć tożsamość marki Aston Martin, która kojarzy się z luksusem i wysokim statusem społecznym.

Realizując odpowiednią politykę marki, firmy mogą zwiększać postrzeganą wartość swoich produktów, a także budować trwałe i rozległe geograficznie relacje z klientami i następnie pielęgnować je oraz przekształcać w więzi na całe życie.

Przejdźmy do naszej rzeczywistości, firm działających na naszym garwolińskim rynku. Wśród nas są także firmy, które w pewnym momencie swojej działalności zdecydowały się na odnowienie dotychczasowego wizerunku, nazwy, poprzez stworzenie nowego znaku, symbolizującego profil ich działalności oraz to, jak chcieliby funkcjonować za 5 czy 10 lat.

Styl nowego symbolu, kolorystyka, wykorzystana czcionka, połączenie wszystkich elementów razem wynoszą firmę na nowy poziom postrzegania w oczach Klientów.

Różnice wizerunkowe najlepiej oddają poniższe przykłady.

Marka poprzednia przed zmianą:

Marka obecna po zmianie:

Firma, o której piszę, to Hurtownia Ogrodnicza Grażis Karat, której właścicielami są Państwo Grażyna i Jerzy Makulec, obecnie Centrum Ogrodnictwa (po zmianie logo). Firma specjalizuje się w sprzedaży hurtowej nasion warzyw, kwiatów, nawozów, sezonowo sadzonek drzew i krzewów owocowych i ozdobnych, zaopatrując sklepy ogrodnicze na terenie naszego powiatu i kraju.

W nowym wizerunku tkwi potencjał i siła, nawiązuje stylem i kolorystyką do najnowszych trendów stosowanych w projektowaniu znaków graficznych.

O tym, na ile tę siłę uda się wykorzystać ma wpływ wiele czynników a wśród nich, jak działa firma, na ?co dzień? w każdym kontakcie z Klientem.

Te działania wymagają ciężkiej pracy i świadomości, którą właściwie zaprojektowana, dobrana marka, może skutecznie wspierać.

"Dwudziestowieczne marki były 'krzyczącymi markami'. Marki XXI wieku są 'markami słuchającymi', a wrażliwość na kulturę jest nowym Świętym Graalem globalnego marketingu." - Simon Anholt

 

Halina Tudek

Bright ? Reklama i Doradztwo dla firm

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

www.bright-biz.pl

tel: 668-821-083

Wszystkie firmy zainteresowane stworzeniem nowego wizerunku lub zmianą dotychczasowego, zapraszam serdecznie do współpracy.

fot. Agencja "Bright"

{jcomments lock}

Artykuł sponsorowany


Dodaj komentarz

Dodaj komentarz
reklama
reklama
reklama