reklama

Zarządzanie czasem pracy — jak robić to dobrze?

Opublikowano: 18 kwiecień 2024, 07:59 Kategoria Rozmaitości
Ten artykuł przeczytasz w 2 - 3 min.

Umiejętność prawidłowego zarządzania czasem jest bardzo przydatna w pracy. Dzięki niej pracownicy są w stanie szybciej wykonać zlecone zadania, co zwiększa ich wydajność. Dużo osób jednak nie wie, jak skutecznie zarządzać swoim czasem w pracy. Skutkuje to dodatkowym stresem i potrzebą robienia nadgodzin, aby wyrównać zaległości. Jak więc odpowiednio zaplanować czas w pracy, aby wykorzystać go jak najlepiej? Sprawdź!

  1. Skup się na zadaniach i wyeliminuj rozpraszające Cię bodźce

Bardzo często podczas pracy jednym z głównych problemów pracowników są bodźce z otoczenia, które nie pozwalają skupić się na wykonywanym zadaniu. Są to wszelkie urządzenia elektroniczne, takie jak telefon lub tablet, ale i hałas np. rozmowy współpracowników. Rozproszeni nie jesteśmy w stanie szybko skończyć zadania. Zamiast tego przeglądamy strony internetowe, odpisujemy na nie aż tak ważne e-maile czy ucinamy krótkie pogawędki z innymi. Mimo chwili spędzonej na danej aktywności cenny czas w pracy ucieka, a moglibyśmy przecież przeznaczyć go na wykonywanie powierzonego zadania! Aby uniknąć takich sytuacji, postaraj się wyeliminować wszelkie „pożeracze czasu”. Przydatnym sposobem może być odłożenie urządzeń elektronicznych do torebki i włączenie w nich trybu „nie przeszkadzać”, jak i (w miarę możliwości) zmiana miejsca pracy na bardziej ustronne i ciche. Można także założyć słuchawki i włączyć cichą relaksującą muzykę, które sprzyja pracy.

  1. Ustal priorytety

Przed rozpoczęciem pracy stwórz listę obowiązków do wykonania. Wypisz na kartce lub w dedykowanym programie wszystkie zadania, które chciałbyś dzisiaj zrobić. Następnie wybierz z nich te najważniejsze i najbardziej pilne. Dzięki takiej formie nie będziesz tracił czasu na zastanawianie się, które zadanie wykonać jako pierwsze!

reklama


Sprawdź aktualne oferty pracy IT!

  1. Określ limity czasowe i przerwy pomiędzy zadaniami

Jeśli nie chcesz tracić czasu oraz energii na wykonywaniu jednego zadania przez cały dzień, postaraj się określić limity czasowe dla poszczególnych obowiązków. Jest to dobra metoda, kiedy masz do zrobienia dużo małych zadań. Wypisz je wszystkie na kartce i rozpocznij pracę od tych najpilniejszych. Pamiętaj również o przerwie — jest ona bardzo ważna. Dzięki niej mózg odpocznie od nadmiaru informacji, a Ty nie będziesz odczuwał tak szybko zmęczenia. Dobrym sposobem jest metoda POMODORO. Krótkie, 25-minutowe sesje, podczas których wykonujesz swoje obowiązki, są przerywane 5-minutowymi przerwami. Podczas nich możesz otworzyć okno czy zrobić krótką relaksację.

  1. Unikaj wielozadaniowości

Multitasking, czyli umiejętność wykonywania wielu zadań w tym samym czasie jest uważana za bardzo przydatny sposób wypełniania zadań. Jednak pomimo wielu pozytywnych opinii ma on swoje wady. Pierwszą z nich jest paradoksalne zmniejszenie produktywności pracownika. Wykonując wiele zadań w tym samym czasie, nie skupiasz się w pełni na jednym i mimowolnie rozpraszasz swoją uwagę. Zamiast multitaskingu polecamy dokończyć wykonywanie jednego zadania, a po jego ukończeniu dopiero rozpocząć nowe. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że zostało ono wykonane w odpowiedni sposób.

Chcesz poznać aktualne oferty pracy? Sprawdź koniecznie portal Pracuj.pl!

Podsumowanie

Dzięki wprowadzeniu powyższych wskazówek będziesz w stanie ulepszyć swój sposób zarządzania czasem w pracy, co pozwoli Ci osiągać lepsze wyniki. Oprócz nich pamiętaj również o koncentracji. Zadbaj o odpowiednią ilość snu, aktywność fizyczną i zdrowe odżywianie, tak aby móc wykorzystać całą swoją energię!

Przeczytaj także: https://blog.theprotocol.it/artykul/praca-w-javascript-czy-to-wymarzony-zawod-dla-ciebie 


Dodaj komentarz

Dodaj komentarz
reklama
reklama
reklama