Czy kredyt na umowę zlecenie jest możliwy?

Opublikowano: 28 czerwiec 2018, 16:51 Kategoria Rozmaitości

Umowa zlecenie jest chętnie podpisywana przez pracodawców, ale zdecydowanie już bez uśmiechu na ustach przez pracownika. I choć zarobki na umowie zlecenie mogą być wyższe niż na umowie o pracę, to więcej zyskuje ten drugi. Płatny urlop i większa pewność zatrudnienia. I w taki sam sposób do umowy zlecenie podchodzą banki. Kredyt na umowę zlecenie nie zawsze jest w zasięgu ręki, zależy to od kilku czynników. Bardziej elastyczne są firmy pozabankowe, najczęściej akceptują dochody z umowy zlecenie, ale przed wysłaniem wniosku trzeba to jeszcze sprawdzić. Jakie warunki należy spełnić by dostać kredyt na umowę zlecenie? Z tego artykułu dowiesz się jak zadbać o swoją zdolność kredytową pracując na umowie zlecenie i jakie dokumenty będą potrzebne przy kredycie.

Żadna umowa nie daje gwarancji zatrudnienia

Idealny klient dla banku to osoba, która jest zatrudniona na umowę o pracę na czas nieokreślony. Czy aby jednak umowa ta jest dziś podstawą do tego, by mieć pewność, że za miesiąc czy dwa nadal pracodawca będzie nas zatrudniał? Żadna umowa nie daje takiej pewności. Z pracownikiem zatrudnionym na czas nieokreślony jest się nieco trudniej rozstać, ale to też nie gwarancja pracy za miesiąc czy dwa. Niemniej jednak ta umowa traktowana jest przez banki jako pewna i stabilna forma zatrudnienia. A kredyt na umowę zlecenie bardziej ryzykowny. A przecież pracujący na zlecenie też chcą wziąć pożyczkę na wesele czy remont.

Pozytywna decyzja- co ma na nią wpływa?

Elastyczne formy zatrudniania pracowników stały się w ciągu kilku lat plagą na polskim rynku. Banki nie mogą zrezygnować z szerokiej grupy osób, pracujących na umowę zlecenie czy o dzieło. Dlatego większość z nich akceptuje tego typu źródła dochodu i kredyt na umowę zlecenie jest jak najbardziej w zasięgu ręki.

Pozytywna decyzja zależy od tego:

  • czy długo pracujesz na zlecenie,
  • czy osiągasz dobre dochody,
  • czy wpływy są regularne,
  • czy dochody są zbliżone w każdym miesiącu,
  • czy umowa zlecenie podpisana jest na dłuższy okres,
  • czy zlecenia wykonujesz na rzecz jednego zleceniodawcy od dłuższego czasu,
  • czy wykonujesz zawód, który gwarantuje ciągłość zleceń.

Jeśli na wszystkie powyższe pytania Twoja odpowiedź brzmi tak, to kredyt na umowę zlecenie masz w kieszeni. Praca od kilku lat na umowę zlecenie, ze stałymi, miesięcznymi, potwierdzonymi rachunkami i umowami wpływami, działa na korzyść klienta.

Negatywna odpowiedź- jak podnieść zdolność kredytową?

Bank nie udzieli Ci kredytu, jeśli nie będzie miał pewności, że spłacisz pożyczkę. Kredyt na umowę zlecenie nie zawsze łatwo dostać, szczególnie gdy:

  • dochody są nieregularne- jednego miesiąca zarabiasz kilka tysięcy, a kolejnego nic,
  • umowy podpisywane są na krótki okres- przykładowo miesiąca,
  • nie współpracujesz na stałe z jednym czy kilkoma zleceniodawcami- nie ma pewności co do ciągłości zleceń,
  • pracujesz na zlecenie od niedawna.

Powyższe czynniki nie wpływają pozytywnie na zdolność kredytową. Dlatego zanim pójdziesz do banku, popracuj nad nią. Zwłaszcza że każdy wniosek odnotowany jest w BIK. Więcej niż dwa, trzy wnioski złożone w zbliżonym czasie niezbyt dobrze będą o Tobie świadczyć. Jeśli dwa banki odmówiły pożyczki, przyjrzyj się swojej sytuacji i przeanalizuj co może zmienić.

Zdolność kredytową możesz podnieść:

  • zaciągając kredyt z drugą osobą (jeśli kredyt potrzebny jest od zaraz),
  • nawiązać stałą współpracę z jednym bądź kilkoma zleceniodawcami- postarać się o podpisanie umowy na 6 czy 12 miesięcy,
  • zadbać o regularność wpływów.

Jeszcze jedną opcją jest kredyt na zlecenie od firm pozabankowych. Oferty pozabankowe to nie tylko pożyczki dla zadłużonych bez zdolności kredytowej, ale sięgają po nie wszyscy. To szczególnie dobre rozwiązanie w przypadku osób, które mają pusty BIK. Nawet niewielka kwota, spłacona terminowo, działa na korzyść klienta. Zwróć uwagę, czy firma współpracuje z BIK i pożyczka zostanie odnotowana. Nie zapomnij wyrazić na to zgody.

Kredyt na umowę zlecenie- jakie dokumenty wymagane są przez banki?

Banki w większości wymagają potwierdzenia dochodu. Jedną z opcji, jeśli interesuje Cię szybki kredyt na umowę zlecenie, jest złożenie wniosku w banku, w którym masz ROR i na niego wpływają dochody z umowy zlecenie. Często banki same wychodzą z propozycją kredytu, najczęściej na kwotę kilku tysięcy złotych, choć to oczywiście zależy od dochodów. Bank, w którym posiadasz konto, przeanalizuje historię wpływów i obciążeń, i na tej podstawie oceni zdolność kredytową.

Jeśli zamierzasz wnioskować o kredyt na umowę zlecenie w banku, w którym nie masz rachunku, musisz zabrać ze sobą dokumenty potwierdzające dochód. Mogą być to:

  • umowy podpisywane ze zleceniodawcami,
  • wystawiane do umów rachunki,
  • PIT za ubiegły rok,
  • wyciąg z konta bankowego, najlepiej za ostatnie 12 miesięcy.

W zależności od banku, musisz sprawdzić, jakie dokumenty są wymagane, gdy interesuje Cię kredyt na umowę zlecenie.

Faktem jest, że zatrudnionym na umowę o pracę wystarczy samo zaświadczenie o zarobkach, a kredyt na umowę zlecenie wymaga pełnej teczki dokumentów, ale również możesz dostać pozytywną decyzję.

Materiał partnera