Formalności, o których należy pamiętać po sprzedaży samochodu

Opublikowano: 21 sierpień 2019, 18:10 Kategoria Rozmaitości

Każdy właściciel auta, przynajmniej kilka razy w życiu zmienia jego model.

Powody tego są różne, polepszająca się jakość życia, powiększająca rodzina, która potrzebuje więcej miejsca w samochodzie lub też zwykła chęć wymiany samochodu na lepszy model.

Niektóre osoby decydują się na sprzedaż auta w samodzielny sposób, za pośrednictwem portali z ogłoszeniami czy też przy pomocy poczty pantoflowej. Takie rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Ponieważ wiąże się z koniecznością spotkań z potencjalnymi kupcami, a także prezentacją auta.

Druga metoda jest natomiast sprzedaż auta w skupie aut w Warszawie adres jednego z nich można znaleźć tutaj, gdzie od ręki otrzymujemy kwotę za samochód bez konieczności żmudnych kontaktów z kupującymi. Rozwiązanie to zyskuje coraz większą ilość zwolenników. Jednak niezależnie od metody sprzedaż auta zawsze wiąże się z formalnościami po transakcyjnymi, które leżą w gestii sprzedającego.

Opłata skarbowa

Wedle przepisów każde korzyść majątkowa, uzyskana drogą sprzedaży powinna zostać opodatkowana, w przypadku auta, podatek od sprzedaży wynosi 2% kwoty, za która auto zostało sprzedane niezależne od wybranej metody. Oznacza to, że jeśli auto zostało oddane do skupu aut w Warszawie, który można znaleźć na przykład tutaj za kwotę 20 000, podatek wyniesie 400 złotych. Po wypełnieniu odpowiedniego druku w urzędzie skarbowym otrzymamy blankiet wpłaty, służący do zapłacenia należnego podatku.

Przed wizytą w Urzędzie Skarbowym należy przygotować:

  • dowód osobisty
  • umowę kupna-sprzedaży auta

Wyrejestrowanie auta

Po sprzedaży auta niezależnie od tego, czy osobiście, czy za pośrednictwem skupu samochodów w Warszawie, który można znaleźć tutaj, należy w ciągu 30 dni od daty podpisania umowy udać się do wydziału komunikacji, właściwego dla adresu zarejestrowania auta, w celu wyrejestrowania pojazdu.

Przed wizytą w urzędzie należy przygotować jakie dokumenty jak:

  • dowód osobisty
  • umowę kupna- sprzedaży, poświadczającą o zbyciu pojazdu
  • zaświadczenie informujące zbyciu pojazdu, które powinno być wypełnione na druku właściwym dla danego urzędu. Można je wypełnić na miejscu lub pobrać z internetu.

Zgłoszenie sprzedaży auta w towarzystwie ubezpieczeń

Na zgłoszenie zbycia auta w towarzystwie ubezpieczeń sprzedający ma jedynie 14 dni od daty sprzedaży auta. Nie zgłoszenie sprzedaży, może wiązać się ze wznowieniem polis na aut, którego fizycznie już nie posiadamy.

Przed wizytą w towarzystwie ubezpieczeń należy przygotować:

  • dowód osobisty
  • dane dotyczące okresu, na jaki została zawarta polisa ubezpieczeniową
  • umowę kupna-sprzedaży

W niektórych przypadkach ubezpieczyciel wypłaca kwotę za okres, w jakim polisa nie obowiązuje już na dane auto, co wiąże się z zyskiem.

Wszystkie te formalności załatwione po dokonaniu transakcji, pola sprzedającemu spać spokojnie, bez obaw o jakiekolwiek konsekwencje swoich działań, związanych ze sprzedażą auta. W większości przypadków, wizyty we wszystkich trzech miejscach można załatwić ciągu jednego dnia.

 

Komentarze  

+5 #1 hahahahaha dobrebedocki 2019-08-27 20:14
sprzeddaz auta w UK wyglada nastepujaco
z dowodu rejestracyjnego wyrywamy kawałek papierka i to jest jednoczesnie umowa kupna i tymczasowy dowód rejestracyjny nowego własciciela
reszte dowodu wysyłamy do firmy tzw DVLA to wszystko nowy własiciel auta dostaje poczta nowy dowód w ciągu 5 dni roboczych auto moze sobie ubezpieczyc np przez internet opłaci podatek drogowy równiez przez internet w kazdym dowolnym momecie i miejscu np popijając sobie popołudniową kawke w kawiarni nikt nie robi problemów jaki podatek od sprzedaży , czy kupna samochodu
na zachodzie dawno juz samochód stał sie dobrem powszechnym bez ktorego cięzko wyobrazić sobie zycie ALE TO POLSKA WŁAŚNIE
Cytować

Dodaj komentarz

Dodając komentarz oświadczasz, że akceptujesz regulamin dodawania komentarzy oraz politykę prywatności.

Kod antyspamowy
Odśwież

czmrcozek podpis