reklama

Przelew na złe konto można cofnąć

Opublikowano: 11 marzec 2020, 15:22 Kategoria Rozmaitości
Ten artykuł przeczytasz w 2 - 4 min.

Cofnięcie przelewu bankowego, które trafił na niewłaściwe konto, może być wykonywalne. Najważniejszym czynnikiem jest czas, który upłynął od zlecenia przelewu. Co trzeba zrobić, gdy przelew trafi do niepowołanych rak? Jak wygląda procedura, jeśli jest już za późno na zlecenie anulacji przelewu? 

Przelew na złe konto ? czy można go cofnąć? 

Powiedzenie ?czas to pieniądz? w przypadku próby anulowania wysłanego przelewu nabiera zupełnie nowego znaczenia. Każdemu może zdarzyć się niewłaściwe zaadresowanie przelewu. Chociaż obsługa konta bankowych jest bardzo łatwo ? zarówno poprzez platformę internetową, jak i aplikację mobilną ? to omawiana przypadłość może zdarzyć się każdemu.

Warto na wstępie nadmienić, że nie w każdym banku będzie można cofnąć przelew, a przynajmniej w niektórych będzie to trudniejsze. Tym ważniejsze staje się przez to prawidłowe porównanie różnych kont bankowych przed otworzeniem nowego. Jeżeli szukasz dobrego rankingu kont bankowych, to z pomocą przychodzi niezrównana porównywarka kont bankowych Ofin

reklama


Jak cofnąć przelew na niewłaściwe konto bankowe? 

Co w sytuacji, gdy przelew został wysłany do odbiorcy, do którego nie miał trafić? Przede wszystkim na początku należy upewnić się, czy przelew? został faktycznie wysłany! Jeżeli zlecenie zostało zrealizowane, to ? niestety ? procedura jego cofnięcia może być niemożliwa (poniżej jednak przedstawiamy, co należy uczynić w takiej sytuacji). 

Jeżeli nie upłynęło wiele czasu od momentu wciśnięcia przycisku ?Wyślij przelew?, to bardzo możliwe, że zlecenie jest aktualnie przetwarzane i nie zostało jeszcze zrealizowane. Należy pamiętać, że omawiana sytuacja dotyczy tylko przelewów standardowych. Natychmiastowe przelewy przez BLIK, przelewy ekspresowe SORBNET lub Express Elixir są wysyłane od razu, przez co nie można ich anulować. 

Pierwszym krokiem jest zalogowanie się do platformy internetowej banku i sprawdzenie kategorii, w której są wyświetlane nadchodzące płatności. W zależności od dostawcy usług bankowości elektronicznej rubryka ta może inaczej się nazywać lub informacje, o których mowa, mogą być wyświetlane w innym miejscu. Wchodząc w tę kategorię, można zobaczyć wszystkie nadchodzące płatności. Jeśli wprowadzono wcześniej jakiś rodzaj zlecenia stałego (np. przelew do ZUS, opłata za mieszkanie) lub spłaca się kredyt w tym banku, wszystkie informacje pojawią się w tym miejscu. 

Analogicznie będzie można zobaczyć zlecenie błędnego przelewu, które jeszcze oczekuje na wysłanie. W takiej sytuacji sprawa jest jednoznaczna ? wystarczy wejść w opcje takiego zlecenia i je anulować. Prawdopodobnie za taką czynność nie zostaną pobrane jakiekolwiek opłaty. Taką możliwość zawdzięcza się modelowi sesji wychodzących i przychodzących. Zlecenie przelewu (nie dotyczy ekspresowych) najpierw zostaje zaksięgowane, a dopiero później o ustalonej godzinie ?przechodzi? na konto odbiorcy. 

Alternatywne sposoby anulowania przelewu 

Powyżej przedstawiona metoda wydaje się najprostsza i przede wszystkim ? najszybsza. Co jednak, jeżeli z jakiegoś powodu po wykonaniu błędnie zaadresowanego przelewu nie można skorzystać z internetu? Może akurat występują problemy z bankowością internetową, trwa aktualizacja systemu lub prace modernizacyjne? 

Z rozwiązaniem przychodzi możliwość anulowania przelewu przez infolinie. Należy skontaktować się z pracownikiem banku, przedstawić mu sytuację i poprosić o anulację. Nie zawsze jednak będzie to możliwe. Jak wspomnieliśmy ? przed założeniem konta bankowego warto poznać regulamin świadczonych usług i znaleźć w nim przepisy dotyczące cofnięcia wykonanego przelewu. 

Trzecim i ostatnim wariantem działania jest udanie się do placówki stacjonarnej banku. Jednocześnie jest to najmniej polecane rozwiązanie, ponieważ zajmuje najwięcej czasu. 

Co zrobić, gdy nie można anulować błędnego przelewu? Zgłoszenie na policję i procedura reklamacji

Zgodnie z prawem otrzymanie pieniędzy, które nie należały się właścicielowi rachunku, nie były świadomie wysłane do niego, wymusza obowiązek ich zwrotu. Brak zwrotu może być przestępstwem. Jeżeli więc strona, która otrzymała środki, nie odda ich, można wnieść sprawę na policję.

To jednak nie wszystko. Od 2018 roku zostały wprowadzone zmiany w prawie, mające na celu ograniczenie niejasnych przelewów, prania brudnych pieniędzy i ochronę konsumentów. W związku z tym osoba, która dostrzeże nieprawidłowy przelew jest zobowiązana do poinformowania o tym także swój bank (lub SKOK, jeśli w nim prowadzi rachunek). Następnie instytucja finansowa rozpocznie procedurę reklamacji, informacji nadawcy przelewu o błędzie i zwrotu całości środków w ciągu 30 dni. Reklamacja odbywa się jednak przy użyciu specjalnie generowanego rachunku technicznego.


Dodaj komentarz

Dodaj komentarz
reklama
reklama
reklama