reklama

PKP Garwolin z rustykalną cegłą. Dworzec w Łaskarzewie z betonowymi płytami

Opublikowano: 17 wrzesień 2021, 13:55 Kategoria Aktualności
łaskarzewgarwolindworzecpkpkolej
Ten artykuł przeczytasz w 2 - 4 min.

Niewielkich rozmiarów, nowoczesne, komfortowe i proekologiczne ? takie będą już niedługo dworce w Garwolinie i Łaskarzewie. Obydwa budynki powstaną w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Będą gotowe w połowie przyszłego roku.

Budowa nowych dworców rozpoczęła się latem tego roku. Do tej pory w Garwolinie wykonawca dokonał rozbiórek dotychczasowego dworca oraz budynku garażowo-gospodarczego. Zrealizował także prace ziemne związane z przygotowaniem terenu pod nowy obiekt. Ponadto rozpoczął już roboty konstrukcyjno-żelbetowe oraz instalacyjne. W Łaskarzewie również wyburzono już stary budynek dworca. Obecnie trwają tam roboty konstrukcyjno-żelbetowe w zakresie zbrojenie ław oraz stóp fundamentowych, a także wykonywane są przyłącza. Obydwa projekty są realizowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Nowoczesne dworce w Łaskarzewie i Garwolinie są budowane w formule modułowych Innowacyjnych Dworców Systemowych. Są to obiekty typowe, posiadające prostą i nowoczesną bryłę, w której dominantą architektoniczną jest wieża zegarowa. Obydwa dworce będą charakteryzować się identycznym układem funkcjonalno-przestrzennym. Pod zadaszeniem, oprócz stojaków rowerowych oraz stacji naprawy rowerów, zaprojektowano dwa pawilony. W większym z nich będzie mieścić się klimatyzowana, nowocześnie zaaranżowana poczekalnia dla podróżnych, doświetlona przez wielkopowierzchniowe przeszklenia w ścianach kurtynowych elewacji. Jej wnętrze będzie urządzone w minimalistyczny i funkcjonalny sposób. Przewiduje się wyposażenie w ergonomiczne ławki, półkę na bagaże, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz zegar. W strefie obsługi podróżnych, oprócz poczekalni, zaprojektowano również toaletę przystosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W mniejszym, przeszklonym pawilonie znajdzie się pomieszczenie przeznaczone na ewentualną kasę biletową lub lokal komercyjny.

reklama


Pomimo tego, że dworce w obydwóch miejscowościach to IDS-y modułowe, będą one różnić  się wyglądem elewacji, nawiązując przez to do sąsiadujących budynków. W Garwolinie zostanie ona wykończona cegłą klinkierową w kolorze czerwonym z rustykalną strukturą lica. Z kolei dominującym materiałem na elewacji dworca Łaskarzew Przystanek będzie okładzina wykonana z płyt betonowych barwionych w masie w kolorze jasnoszarym.     

? Garwolin i Łaskarzew to kolejne lokalizacje, gdzie rozpoczynamy budowę nowoczesnych  dworców realizowanych w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych, czyli obiektów komfortowych, bezpiecznych, ekologicznych i dostosowanych do współczesnych standardów obsługi podróżnych. Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie mazowieckim nabiera rozpędu. Obecnie prowadzimy prace budowlane związane z modernizacją już na dziesięciu dworcach kolejowych ? mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Nowe dworce będą w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Już na etapie projektowania wyeliminowano w nich wszystkie potencjalne bariery architektoniczne. Wśród udogodnień warto wymienić m.in. automatyczne drzwi, oznakowanie w alfabecie Braille?a, ścieżki prowadzące, mapy dotykowe czy zastosowanie kontrastowej kolorystyki wnętrz ułatwiającej orientację w przestrzeni osobom niedowidzącym.

Dworce Łaskarzew Przystanek i Garwolin staną się również przyjazne środowisku naturalnemu. Na dachu każdego z nich zaprojektowano panele fotowoltaiczne o łącznej mocy 3 kWp, które wytworzą około 2700 kWh ?zielonej? energii elektrycznej rocznie. Natomiast pod ziemią zaplanowano budowę podziemnych zbiorników na deszczówkę, z których woda posłuży do podlewania terenów zielonych lub spłukiwania dworcowych toalet. Oświetlenie dworców i ich otoczenia zrealizowane będzie z wykorzystaniem energooszczędnych źródeł światła (LED), sterowanych za  pomocą czujników ruchu współpracujących z sensorami natężenia światła. W budynkach zaplanowano również zastosowanie pomp ciepła do celów grzewczych, a także montaż systemów BMS (Building Management System) nadzorujących pracę dworcowych instalacji i urządzeń w celu optymalizacji zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Z kolei dzięki nowoczesnym systemom monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu poprawi się bezpieczeństwo podróżnych na dworcach i w ich otoczeniu.

Inwestycje prowadzone w Łaskarzewie i Garwolinie zakładają również wykonanie nowej aranżacji terenu wokół budynków. Oprócz ułożenia nowych chodników i zmian w układzie drogowym na nowo wyznaczone zostaną miejsca postojowe. Przy dworcu Łaskarzew Przystanek będzie ich - 22, a w Garwolinie - 6. W sąsiedztwie obiektów przewidziano również montaż nowych elementów małej architektury, tj. ławek, koszy czy oświetlenia, a także uporządkowanie terenów zielonych wraz z wykonaniem nowych nasadzeń.

Łączny koszt budowy dworców Łaskarzew Przystanek i Garwolin to odpowiednio 4,9 mln złotych brutto oraz 4,6 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą inwestycji, realizowanych w formule ?Projektuj i buduj? ? SKB S.A. Planowany termin zakończenia obydwóch przedsięwzięć to drugi kwartał 2022 roku.

 mat. pras., opr. red.


Dodaj komentarz

Dodaj komentarz
reklama
reklama
reklama