sobota, 13 grudnia 2025 02:51
Reklama
Reklama

Reklama BTL i ATL – na czym polegają?

BTL i ATL, to pojęcia, które od wielu lat używane są w zakresie strategii komunikacji wykorzystywanych do komunikacji marki z jej odbiorcami. Zarówno termin ATL jak i BTL ogólnie rzecz biorąc określają media, za pomocą których, przekazywany jest dany komunikat reklamowy. W tym artykule opisujemy czym jest reklama BTL i ATL, zwłaszcza pod kątem współczesnego marketingu. Czym jest reklama BTL? BTL, to skrót pochodzący od wyrażenia „below the line” i pod tym pojęciem należy rozumieć wszystkie działania marketingowe, które są skierowane w klienta indywidualnego. Reklamy BTL z natury nie są kierowane do masowego grona klientów lecz raczej do, docelowo wybranej, wąskiej grupy odbiorców. Tradycyjne BTL obejmowało takie formy marketingu jak reklamę w punktach sprzedaży danego produktu czy usługi. Reklama BTL zwykle przybiera formy takie jak ulotki, hangery, standy, materiały promocyjne, różne gadżety itd. Do BTL zalicza się również wszelkiego rodzaju promocje stworzone z myślą o danym konsumencie. Promocje w marketach, to również forma reklamy BTL. 

Czym jest reklama BTL?

BTL, to skrót pochodzący od wyrażenia „below the line” i pod tym pojęciem należy rozumieć wszystkie działania marketingowe, które są skierowane w klienta indywidualnego. Reklamy BTL z natury nie są kierowane do masowego grona klientów lecz raczej do, docelowo wybranej, wąskiej grupy odbiorców. Tradycyjne BTL obejmowało takie formy marketingu jak reklamę w punktach sprzedaży danego produktu czy usługi. Reklama BTL zwykle przybiera formy takie jak ulotki, hangery, standy, materiały promocyjne, różne gadżety itd. Do BTL zalicza się również wszelkiego rodzaju promocje stworzone z myślą o danym konsumencie. Promocje w marketach, to również forma reklamy BTL.

Czym jest reklama ATL?

ATL z kolei, to skrót od wyrażenia „above the line” i oznacza działania reklamowe, które są skierowane do klienta masowego. Innymi słowy przez kampanię ATL, możemy rozumieć wszelkie działania marketingowe, przeprowadzane na przykład z wykorzystaniem mass mediów, takich jak telewizja. Charakterystyczna cechą tego typu reklamy jest to, że odbiera ją często znacznie większa liczba osób, niż jest to konieczne dla danej firmy. Przekaz ten zwykle trafia do odbiorców przypadkowych, którzy w żaden sposób nie są grupą docelową klientów danego przedsiębiorstwa. 

Charakterystycznym przykładem reklamy w formie ATL, może być chociażby blok reklamowy w telewizji, przedstawiający chociażby, nowoczesne usługi bankowe. Wielu klientów, oglądających telewizje ma już konta w innych bankach i taka reklama nie musi ich wcale interesować. Nie mniej jednak, ATL ze względu na sam swój rozmiar, niesie za sobą, wiele korzyści.

Czy reklama ATL i BTL ma sens na współczesnym rynku?

Media masowe, nadal stanowią potężny środek komunikacji, nie mniej jednak powoli ustępują one miejsca nowoczesnym technologiom i social mediom. Obecnie firmy muszą o wiele bardziej precyzyjne wybierać grupy docelowe aby dotrzeć do swoich odbiorców. Rynek się zmienił, a wraz z nim również, oczekiwania i potrzeby klientów. Dlatego też, coraz mniej osób zwraca uwagę na działania z zakresu marketingu BTL oraz ATL. Błędnym byłoby jednak stwierdzenie, że nie są nam one już w ogóle potrzebne. 

Transformacja, która ma obecnie miejsce zarówno na rynku polskim jak i światowym, będzie trwać jeszcze przez wiele długich lat i nie odejdziemy z dnia na dzień od tego typu form reklamy. Obecnie, najlepszym wyjściem dla nas, niezależnie od tego jaką firmę prowadzimy, będzie połączenie marketingu ATL i BTL z nowoczesnymi formami kontaktu z klientem (takimi jak social media). W ten sposób stworzymy silną strategię marketingową, która przyniesie nam wymierne korzyści.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
KOMENTUJECIE
Autor komentarza: Na mchu jadaliTreść komentarza: Nie rób sobie żartów.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:48Źródło komentarza: Zmodernizowali SUW za 16 mln złAutor komentarza: EQTreść komentarza: W Garwolinie był amerykański Mikołaj, na watykańskiego były wyśrubowane kryteria.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:46Źródło komentarza: Wigilia dla Jaźwińskich seniorów – uroczyste zakończenie cyklu „Danie Wspólnych Chwil z Fundacją Biedronki”Autor komentarza: bedokTreść komentarza: Nie widać żeby był ranny. Wygląda na całego. Czy skóra z tego wilka zostanie zdjęta i wyprawiona, czy zmarnuje się?Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:06Źródło komentarza: Martwy wilk znaleziony w lesie koło Wanat. Nadleśnictwo Garwolin apeluje o ostrożnośćAutor komentarza: Wojtek63Treść komentarza: Znowu z zimowych nudów bawię się w wirtualny futbol. Otóż po rundzie jesiennej polskiej IV ligi sezonu 2025/26 Wilga Garwolin ze zdobytymi ośmioma punktami zajmuje 261 miejsce w tabeli wyprzedzając 19 zespołów. Co prawda Unia Gniewkowo i Przemsza Siewierz też zdobyły 8 punktów, ale mają gorszy bilans bramkowy od Wilgi. Przed Wilgą plasuje się 260 zespołów. Ciekawostką jest to, że Wilga zdobyła więcej punktów niż historyczny i sensacyjny finalista Pucharu Polski 1964/65, czyli Czarni Żagań. https://www.laczynaspilka.pl/biblioteka/mecze/czarni-zagan-gornik-zabrze-04-02061965. Słabsi wirtualnie od Wilgi: Unia Gniewkowo. Start Pruszcz (dawniej Pruszcz Gdański), Tanew Majdan Stary, Huragan Międzyrzec Podlaski, Czarni Żagań, Stal Sulęcin, Ner Poddębice, MKS Trzebinia, Piast Strzelce Opolskie, Sparta Augustów, MOSP Białystok, Piast Człuchów, Przemsza Siewierz, Gwarek Tarnowskie Góry, Pogoń 1945 Staszów, Olimpia II Elbląg, GKS Stawiguda, Zefka Kobyla Wola, Ina Goleniów. Wirtualna futbolowa czwartoligowa rywalizacja. Czyż to nie jest piękna zabawa w nudne zimowe popołudnia i wieczory ?Data dodania komentarza: 12.12.2025, 14:46Źródło komentarza: Karol Zawadka ponownie trenerem Wilgi Garwolin!
Reklama
Reklama