Rodzice i opiekunowie – bez względu na dochody i sytuację zawodową – mogą otrzymać jednorazowo 300 zł na zakup podręczników, zeszytów, sprzętu oraz wszelkiego wyposażenia niezbędnego do nauki w szkołach podstawowych, liceach, szkołach policealnych oraz innych placówkach edukacyjnych.
Wsparcie przysługuje raz w roku na dziecko, które uczy się w szkole, aż do ukończenia przez nie 20 lat lub 24 lat w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami. Wyprawka nie przysługuje na dzieci, które uczą się w zerówkach, nie dotyczy też studentów. Wiek 20 i 24 lat liczony jest rocznikowo. Oznacza to, że uczniowie ostatnich klas techników i liceów oraz uczniowie szkół policealnych są uprawnieni do świadczenia, jeśli skończyli 20 lat (lub 24 lata) przed rozpoczęciem roku szkolnego.
„Wnioski na nowy okres świadczeniowy można składać od 1 lipca do końca listopada. Złożenie wniosku do końca sierpnia gwarantuje wypłatę świadczenia do 30 września” – mówi Wojciech Ściwiarski, rzecznik prasowy ZUS w województwie mazowieckim.
Wniosek o świadczenie z programu Dobry Start można złożyć tylko elektronicznie przez: aplikację mZUS, Platformę Usług Elektronicznych (PUE)/eZUS, bankowość elektroniczną, portal Emp@tia.
- Z danych ogólnopolskich wynika, że od 1 lipca tego roku ZUS przyznał świadczenie 300+ z programu Dobry Start na blisko 3,3 mln uczniów i że wypłacono już 634 mln zł. Rodzice i opiekunowie z województwa mazowieckiego złożyli ponad 318,1 tys. wniosków na ponad 466,5 tys. dzieci. Na Mazowszu na ten cel ZUS wypłacił ponad 89,7 mln zł. Rodzice z Siedlec złożyli ponad 4,5 tys. wniosków na 6,7 tys. dzieci, a kwota wypłaconych świadczeń na ten cel to prawie 1,3 mln zł - dodaje rzecznik. W powiecie garwolińskim złożono 6253 wnioski, które dotyczyły 10 209 dzieci. Kwota wypłaconych świadczeń to 1,866 mln zł.
Warto sprawdzić, czy poprawnie podaliśmy PESEL dziecka, nazwę i adres szkoły oraz aktualny numer konta.
Zawiadomienia, które dotyczą świadczeń, są przekazywane elektronicznie. Informację o przyznaniu wsparcia rodzice i opiekunowie znajdą na swoim na PUE/eZUS – również wtedy, gdy złożą wniosek przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia. Na PUE/eZUS znajdzie się także cała korespondencja w sprawie wniosku o świadczenie (wezwanie do uzupełnienia wniosku lub załączników, informacja o przyznaniu świadczenia, decyzja odmawiająca przyznania świadczenia).
Świadczenie zostanie wypłacone wyłącznie na rachunek bankowy podany we wniosku.
Od nowego roku szkolnego (2025/2026) obowiązuje w 300+ jedna zmiana, która dotyczy uchodźców z Ukrainy. Otrzymają oni świadczenie Dobry Start pod warunkiem, że dziecko uczy się w szkole należącej do polskiego systemu oświaty.
mat. pras.













Napisz komentarz
Komentarze