sobota, 13 grudnia 2025 02:39
Reklama
Reklama

Podatek śmieciowy w górę. Do 35 zł za osobę

35 zł miesięcznie zapłaci każdy mieszkaniec Garwolina za wywóz odpadów. To efekt podwyżki, którą przegłosowała rada miasta. Innego wyjścia nie było, bo na tej samej sesji radni „załatali” braki w systemie gospodarowania odpadami. W budżecie na ten cel brakowało ok. 1 mln zł. To efekt braku uczciwości wśród niektórych mieszkańców.
Podatek śmieciowy w górę. Do 35 zł za osobę

Autor: arch. red./posiedzenia.pl

Radni głosowali w sprawie stawek za odbiór odpadów we wtorek. Zgodnie z treścią uchwały od 1 stycznia 2026 roku każdy mieszkaniec Garwolina zapłaci 35 zł miesięcznie za wywóz śmieci. Stawka będzie jedna, niezależnie od rodzaju zabudowy, oczywiście pod warunkiem prowadzenia segregacji odpadów. Ci którzy nie prowadzą selektywnej zbiórki zapłacą dwa razy więcej. Na „zniżkę” 2 zł mogą liczyć mieszkańcy zabudowy jednorodzinnej, pod warunkiem prowadzenia przydomowego kompostownika. Do tej pory stawki wynosiły 31 zł (zabudowa jednorodzinna), 27 zł (zabudowa wielorodzinna). Obniżka stawki za kompostownik wynosiła także 2 zł. 

-Nie jest łatwo podnosić podatki. Jesteśmy w sytuacji bardzo trudnej. Nie chciałbym, żebyśmy byli postrzegani jako rada, która podnosi tylko podatki. Chciałbym, żeby podejmowane były także inne działania. To kontrole segregacji, które przynoszą skutek, edukacja, która musi być permanentna oraz trzeci element – odpowiedzialność mieszkańców. Jest duża grupa mieszkańców, która segreguje śmieci, ale jest też grupa, która tego nie robi, a pozostali ponoszą koszty. Wierzę, że takie osoby robią to z niewiedzy – mówił na sesji radny Robert Kuźbida. 

Przewodniczący rady miasta wyjaśniał, że rada miasta musiała podjąć uchwałę w sprawie pokrycia niedoboru środków na gospodarkę odpadami w mieście. Ta różnica za 2025 rok nie jest jeszcze znana, ale według szacunków to kwota ok. 1 mln zł. – Apeluję do mieszkańców, żeby zgłaszali osoby zamieszkające w mieście, a nie są objęte systemem gospodarki odpadowej – mówił Marek Mikulski. W dalszej części wypowiedzi przypuszczał, że wiele nieruchomości jest wynajmowanych przy jednoczesnym braku zgłoszenia faktycznej liczby osób zamieszkujących. – Uczciwi mieszkańcy pokrywają koszty tych nieuczciwych – spostrzegł. – Nie powstanie gdzieś chodnik czy plac zabaw, bo musimy dorzucić do systemu – dodał. 

Radny Marek Łagowski zwrócił uwagę, że gdyby nie zmiana stawki, miasto dokładałoby nie 1 mln zł, a 1,5 mln zł rocznie do systemu gospodarki odpadami. 

łk


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

rysio 01.12.2025 19:07
A popiół? Mam ogrzewanie gazowe, ale na popiół też idzie z mojej opłaty. Ten kto wystawia powinien płacić od worka.

garwolak 30.11.2025 19:18
Miasto teraz nie różnicuje cen, dla zabudowy jednorodzinnej podwyżka ok. 13 procent, dla zabudowy wielorodzinnej ok.30 procent. Gdzie radni reprezentujący osiedla, gdzie Rada Nadzorca. Chyba mniejsze są koszty odbioru śmieci z osiedli niż z poszczególnych osiedli.

Jan Niezbędny 01.12.2025 20:47
Proszę zajrzeć do śmietnika w bloku to dowie się garwolak dlaczego podwyżka 30 %. Nie zgadzam się z karaniem wszystkich mieszkańców ale Radzie i Władzy zabrakło czasu na porządną analizę problemu.

mieszkaniec 30.11.2025 18:34
A w gminie Garwolin też podwyżka za śmieci ponad 25%.Zastanawiam się w jaki sposób odbywają się negocjacje właściwie z monopolistą - bo ciekawe, paliwo - stabilnie i niskie ceny, inflacja zmalała, ceny zboża niskie a podwyżki być może we wszystkich gminach, żeby nie było który z włodarzy lepszy. Myślę, że redakcja poda zestawienie tych podwyżek w procentach

Piękny Jakub 29.11.2025 14:37
Kiedy będzie obniżka alimentów?

EQ 29.11.2025 18:14
Piękny Jakubie, takie pytanie na tej grupie to musi być podpucha. Zatem odpowiem Ci...wtedy, kiedy twoja uroda przeminie.

tip 28.11.2025 23:33
Płaczcie i płaćcie Wybieracie i macie. Spytajcie swojego radnego, na którego glosiwaliscie- czy podniósł rękę za podwyżką? Wszyscy podnieśli. Brawo wy. Robią to co chce Pani Swieczak

Wuj 30.11.2025 22:05
A bo to pani ?

hahaha 01.12.2025 08:26
I tu masz rację

Zamiatarka 28.11.2025 18:40
Za dwa dni komentarze znikną i kolejny temat zamieciony pod dywan. A opłaty zostaną.

martwiony mieszkaniec 28.11.2025 17:02
Nóż się w kieszeni otwiera jak słyszę, że miasto musi dokładać do śmieci - a niby z czyich pieniędzy miasto dokłada? - ma swoje? - radni wyciągają z własnych kieszeni i dokładają do budżetu? To są nasze pieniądze m.in. z podatków, a nie radnych czy włodarzy miasta!!! Gdyby zarząd Miasta i pracownicy robili to co do nich należy w odpowiedni sposób, a radni szukali rozwiązań zamiast sięgać tylko do kieszeni mieszkańców nie trzeba by było podnosić opłat. Jakoś w innych miastach się da, nawet w Gminie Garwolin się da, a odbiorca śmieci jest ten sam, tylko w mieście Garwolin się nie da.

Mirek 28.11.2025 14:03
https://kurierlubelski.pl/odnalazlo-sie-prawie-40-tysiecy-lublinian-wszystko-dzieki-smieciom/ar/c1p2-28216079 W Lublinie się dało i są efekty. W Garwolinie brak zainteresowania takim rozwiązaniem. Z prostej przyczyny: bo zarząd miasta i pracownicy musieli by robić to,co do nich należy,czyli dbać o interesy mieszkańców.

Uroczy 28.11.2025 22:59
Boją się tego zrobić bo może niektórzy zapłacili by więcej za odpady.

bedok 28.11.2025 09:35
Trzeba pamiętać że duży procent w opłacie za śmieci stanowi zysk prywatnego biznesmena. Żeby było taniej należało by gospodarowanie odpadami powierzyć miejskiej spółce PWIK jako kolejny dział ich działalności. Pewnie dało by się pozyskać pieniądze z zewnątrz na takie poszerzenie działalności. Bioodpady można by kompostować przy oczyszczalni ścieków. Reszta odpadów to właściwie surowce wtórne. Dużo jest tektury którą można sprzedać. Podobnie szkło i puszki metalowe. Odpady palne do spalarni. Do wywiezienia na wysypisko zostało by niewiele. Ale najłatwiej jest jak prywatna firma się tym zajmie a mieszkańcy niech płacą.

realista 28.11.2025 10:28
Zanim zaczniemy snuć teoretyczne wizje warto wrócić do realiów gospodarki odpadami i policzyć koszty. Pomysł aby dorzucić odbiór śmieci do PWIK brzmi efektownie tylko na papierze ponieważ w praktyce drastycznie podniósłby koszty całego systemu a więc również stawkę dla mieszkańców. PWIK nie posiada żadnej infrastruktury do odbioru odpadów i musiałoby ją zbudować od zera. Trzeba kupić śmieciarki za kilka milionów każda trzeba stworzyć bazę transportową trzeba zatrudnić załogi kierowców i pracowników technicznych trzeba dokupić pojemniki trzeba zorganizować zaplecze warsztatowe i logistyczne. To nie są małe pieniądze. To są wielomilionowe inwestycje które musiałyby zostać pokryte z opłat mieszkańców. Nie ma również żadnej gwarancji że komunalna spółka byłaby tańsza niż prywatna. Sam fakt że przedsiębiorstwo jest własnością miasta nie oznacza że działa bezkosztowo. Jeśli PWIK zajmuje się wodą i kanalizacją nie znaczy to że ma doświadczenie sprzęt i kadry do profesjonalnego odbioru odpadów. Trzeba byłoby stworzyć to wszystko od podstaw czyli dokładnie tak jak robią to prywatne firmy tylko drożej bo jako nowy podmiot PWIK nie miałoby efektu skali ani wypracowanej logistyki.

bedok 28.11.2025 12:22
Skoro prywaciarzom się opłaca i stać ich jeszcze na zakup pałaców to i miastu by się opłaciło. Srodki na zakup śmieciarek i inne potrzebne inwestycje można by pozyskać z Uni i innych zewnętrznych środków. W Warszawie MPO działa i jakoś im się opłaci. Główny problem to zła ustawa pisana pod dyktando lobbystów utrudniająca samorządom stosowanie własnych rozwiązań w gospodarowaniu odpadami.

toldi 28.11.2025 13:15
A i koperty z zawartością nikt nie wręczy. Musi być prywatne, elita się posili.

urzędnik 29.11.2025 20:24
Czasy kopert dawno się skończyły. Chyba nie znasz realiów pracy urzędu. To nie czasy komuny. Teraz urzędnik do momentu otwarcia ofert nie ma do nich dostępu. Wszystko odbywa się przez platformę zamówień publicznych. Więc zanim zaczniesz rzucać oskarżenia radzę sprawdzić. Szkoda czasu na chodzenie po sądach.

Wuj 30.11.2025 22:08
A sam wierzy urzędnik w to co wypisuje?

rysio 28.11.2025 08:18
Powinno być płacone od ilości śmieci, a nie od osoby. Samotna babcia wystawi jeden woreczek śmieci i płaci tyle samo co sąsiad który ma jakąś działalność, śmieci przywozi do domu, sam mieszka ale ze trzy duże pojemniki stoją i muszą to zabrać bo on płaci. Warsztat koło domu, sklep lub inne a śmieci z domowymi zabierane.

EQ 29.11.2025 10:57
A jak sobie wyobrażasz weryfikację ilości śmieci w budynkach wielorodzinnych/blokach. Jak można nie odbierać śmieci od tych którzy nie płacą we Wspólnotach/Spółdzielniach. Kontrola skuteczna jest możliwa w przypadku budynków jednorodzinnych. W blokach nie zostawisz śmieci Kowalskiego, który nie płaci a Nowaka co płaci zabierzesz. Woreczków też nie będzie nikt sprawdzał. Opłaty za śmieci to trudny temat. Płacenie od gospodarstwa domowego w budynkach wielorodzinnych też się nie sprawdza bo może go tworzyć emeryt lub rodzina 5 osobowa. Przy liczeniu opłat od ilości osób zamieszkujących okazuje się, że w każdym lokalu mieszka przeważnie 1😂 lub 0. Trzeba wziąć się za edukację ( jak segregować), za sumienia ( zakładam, że porządni bedocy płacą) i za cwaniaczków, którzy żyją na koszt innych. Ciekawe jaki procent z tego brakującego miliona stanowią ci co "zapomninają" płacić. Pozdrawiam

garwolak 27.11.2025 23:59
Urzędnicy mają możliwość kontroli ale czy to robią. Pani burmistrz i radni zadowoleni z siebie, według statystyk w mieście nie tylko przybywa mieszkańców ale nawet ta liczba maleje i ciągle oscyluje około 17000 pomimo budowy nowych osiedli, czy to nie daje włodarzom i radnym do myślenia. Chyba najbardziej solidnie płacą mieszkańcy Spółdzielni Mieszkaniowej i co z tego mają, miasto staje się sypialnią , a co z tego mają zameldowani mieszkańcy i ci co tutaj płacą podatki. Są miasta , które uwzględniają te problemy. Nie ma spotkań radnych z mieszkańcami, z władzami miasta. Burmistrz wie najlepiej co komu potrzeba. powstały za to "konwenty" wójtów i burmistrzów jak niektórzy mówią omawiane są różne problemy ( o których mieszkańcy nie są informowani ) bo dotyczą między innymi podwyżek podatków czy innych opłat żeby to było w miarę podobnie. Myślę, że ktoś zrobi zestawienie w poszczególnych miastach i gminach różnego rodzaju opłat i podwyżek wynagrodzeń włodarzy, a teraz modne jest też wykorzystywanie samochodów służbowych (ile dana gmina posiada i jakie są ich koszty utrzymania ).

Minia 27.11.2025 22:14
To jest lobby śmieciowe bo dlaczego to gmina ma się zajmować śmieciami i uchwałami a kto inny zarabia. Była cena za pojemnik i worek i tak powinno być dalej a nie komuna i wszystkim po równo do płacenia.

Janek 27.11.2025 22:09
Ten system jest totalnie do niczego. Jedni wystawiają 30 worów i kilka pojemników a inni pół pojemnika i worek a opłata nie od ilości tylko od liczby domowników. Odbierającym zwisa to luzem najważniejsze żeby wyrwać jak najwięcej kasy a nie opracować system normalny. System powinien być jasny i w miarę przejrzysty czyli kody kreskowe i żeby gminy wiedziały ile faktycznie tych śmieci było a nie wróżenie z fusów.

Wuj 27.11.2025 21:41
Czemu więc miasto nie wprowadza metody wiążącą opłatę od ilości śmieci? Wszystkie inne ale ta akurat nie ? Zaraz będzie od ilości wody itp bzdetow ale nie od najnormalniejszej

do wuja 28.11.2025 10:31
z prostej przyczyny - ustawa nie pozwala na wprowadzenie metody od ilości śmieci. Miasta płaci za tony a mieszkańców może rozliczać na trzy sposoby. Od osoby, od gospodarstwa domowego, od zużycia wody, od powierzchni.

Wuj 30.11.2025 22:14
Ludzi nie obchodzi ustawa . Dziwne że jakoś cicho o ustawie o nieudolności radnych czy urzędniczej . Miasto dokłada ? Z czyich? Darmozjadów? Oni jeszcze pobierają. No i proszę choć nie pokazujcie spaslakow radzących....

EQ 27.11.2025 21:06
Można być zadowolonym, że garwolińscy radni są tacy" bezradni". Kilka lat temu warszawscy radni wpadli na pomysł rozliczania śmieci na podstawie zużycia wody w budynkach wielorodzinnych tzn. według wskazań wodomierzy w mieszkaniach. To dopiero był płacz i zgrzytanie zębów. Opłaty po kilkaset złotych.Radni na prowincji mają też zalety😂.

Reklama
Reklama
KOMENTUJECIE
Autor komentarza: Na mchu jadaliTreść komentarza: Nie rób sobie żartów.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:48Źródło komentarza: Zmodernizowali SUW za 16 mln złAutor komentarza: EQTreść komentarza: W Garwolinie był amerykański Mikołaj, na watykańskiego były wyśrubowane kryteria.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:46Źródło komentarza: Wigilia dla Jaźwińskich seniorów – uroczyste zakończenie cyklu „Danie Wspólnych Chwil z Fundacją Biedronki”Autor komentarza: bedokTreść komentarza: Nie widać żeby był ranny. Wygląda na całego. Czy skóra z tego wilka zostanie zdjęta i wyprawiona, czy zmarnuje się?Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:06Źródło komentarza: Martwy wilk znaleziony w lesie koło Wanat. Nadleśnictwo Garwolin apeluje o ostrożnośćAutor komentarza: Wojtek63Treść komentarza: Znowu z zimowych nudów bawię się w wirtualny futbol. Otóż po rundzie jesiennej polskiej IV ligi sezonu 2025/26 Wilga Garwolin ze zdobytymi ośmioma punktami zajmuje 261 miejsce w tabeli wyprzedzając 19 zespołów. Co prawda Unia Gniewkowo i Przemsza Siewierz też zdobyły 8 punktów, ale mają gorszy bilans bramkowy od Wilgi. Przed Wilgą plasuje się 260 zespołów. Ciekawostką jest to, że Wilga zdobyła więcej punktów niż historyczny i sensacyjny finalista Pucharu Polski 1964/65, czyli Czarni Żagań. https://www.laczynaspilka.pl/biblioteka/mecze/czarni-zagan-gornik-zabrze-04-02061965. Słabsi wirtualnie od Wilgi: Unia Gniewkowo. Start Pruszcz (dawniej Pruszcz Gdański), Tanew Majdan Stary, Huragan Międzyrzec Podlaski, Czarni Żagań, Stal Sulęcin, Ner Poddębice, MKS Trzebinia, Piast Strzelce Opolskie, Sparta Augustów, MOSP Białystok, Piast Człuchów, Przemsza Siewierz, Gwarek Tarnowskie Góry, Pogoń 1945 Staszów, Olimpia II Elbląg, GKS Stawiguda, Zefka Kobyla Wola, Ina Goleniów. Wirtualna futbolowa czwartoligowa rywalizacja. Czyż to nie jest piękna zabawa w nudne zimowe popołudnia i wieczory ?Data dodania komentarza: 12.12.2025, 14:46Źródło komentarza: Karol Zawadka ponownie trenerem Wilgi Garwolin!
Reklama
Reklama