GDDKiA poinformowała o ogłoszeniu przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem nowej decyzji środowiskowej dla brakującego, 14-kilometrowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) w ciągu drogi ekspresowej S17. To ostatni element układanki, który pozwoli domknąć tzw. warszawski ring drogowy.
Obecnie brak WOW powoduje, że ruch samochodowy, w tym tranzytowy, często omija Warszawę od wschodu przez lokalne trasy. Nowy przetarg ma na celu ponowną analizę możliwych wariantów przebiegu trasy – ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań tunelowych i z wykorzystaniem najnowszych technologii. Projekt ma uwzględniać aspekty społeczne, środowiskowe i ekonomiczne. W trakcie prac planowane są spotkania z mieszkańcami i konsultacje społeczne. Projektanci mają uwzględnić uwagi lokalnych społeczności przy ostatecznym kształcie obwodnicy.
Zakończenie inwestycji planowane jest na lata 2032–2035, jednak wszystko zależy od sprawności procedur formalnych i środowiskowych. Dotychczasowe postępowania – wszczęte już w 2015 roku – były wielokrotnie wstrzymywane i cofane przez sądy administracyjne i instytucje ochrony środowiska, co znacznie opóźniło cały proces.
Domknięcie obwodnicy to nie tylko wygoda dla kierowców, ale i realna szansa na odciążenie lokalnych dróg, którymi dziś omija się Warszawę. Po zakończeniu inwestycji kierowcy z południowego Mazowsza, w tym Garwolina, będą mogli sprawniej i szybciej dostać się zarówno do Warszawy, jak i na autostradowe obejścia miasta.
Dziś kierowcy mają do dyspozycji już 68 km dróg ekspresowych w obrębie Warszawy, a ostatnim brakującym ogniwem pozostaje właśnie odcinek między Drewnicą a węzłem Warszawa Wschód. O jego strategicznym znaczeniu świadczą również dane z Generalnego Pomiaru Ruchu – niektóre odcinki ringu obsługują dziś nawet 200 tys. pojazdów dziennie.
red. za GDDKiA














Napisz komentarz
Komentarze